| Hogy alakult ki a teljes absztinencit hirdet Straight Edge mozgalom?
 
 Maga a Straight Edge kifejezs a Teen Idles, majd a Minor Threat frontembertl, Ian MacKaye-tl ered,
 aki ironikus mdon elhatroldott a ksbb kibontakoz mozgalomtl.
 
 ltalnossgban a Straight Edge eladk teljes absztinencit hirdetnek: eltlik az alkohol, a drogok, a
 dohnyzs hasznlatt, s a fut szexkapcsolatokat.
 
 Szintn a Straight Edge felfogs rsze lett a vegetarianizmus.
 
 Az eredeti ideolgia ksbb a vegetrinus letfelfogs mellett politikai sznezetet is kapott, st, llatvdk
 s civiljogi aktivistk is felbukkantak a gyjtnv alatt.
 
 A mozgalom gykerei a nyolcvanas vek elejre, a washingtoni punk-szcnba nylnak vissza.
 
 Ekkoriban az alkoholfogyasztsra vonatkoz szigor amerikai trvnyek miatt sok fiatal nem jutott el
 koncertekre.
 
 A Teen Idles egyik 1980-as koncertjn egy San Francisco-i klub tulajdonosa megsajnlta a klub eltt
 remnytelenl vrakoz tiniket.
 
 Minden 21 v alatti fiatal kezre egy X-et rajzoltak, hogy a brosok ne szolglhassk ki ket.
 
 MacKaye javaslatra a mdszert tbb klub is tvette, s pr v alatt Amerika-szerte gyakorlatt vlt,
 st az alkohol- s drogmentes let jelkpe lett.
 
 A szimblum a Teen Idles 1980-ban, fggetlen kiadsban megjelent Minor Disturbance cm
 korongjnak bortjn jelent meg elszr.
 
 A Straight Edge kifejezs mr a Minor Threat zenekar Out Of Step cm korongjn bukkant fel egy dal
 cmeknt.
 
 A szveg fektette le az ideolgiai alapokat: „I don't smoke, don't drink, don't f**k”.
 
 Ennek ellenre MacKaye ltva a mozgalom kibontakozst, lesen elhatroldott tle.
 
 Az eredeti jelentsre utalva az „X” mind a mai napig megmaradt a Straight Edge jelkpeknt, st a
 kifejezs is gyakran az „SxE” formban szerepel.
 
 A Minor Threat dobosa, Jeff Nelson egyik mvszeti alkotsban szlvrosnak zszlajban a csillagokat
 X-ekre festette t, gy az „XXX” is jellheti a Straight Edge-et.
 
 Sajnos ugyanez a szimblumsor a pornogrf tartalmakat is jelli, gy gyakran flrertelmeztk felbukkanst.
 
 A mozgalom a nyolcvanas vek vgn, kilencvenes vek elejn rte fnykort, az olyan, dnten hardcore
 bandknak ksznheten, mint az Earth Crisis, a Gorilla Biscuits, a Crucial Youth vagy a Ten Yard Fight.
 
 Az SxE egyik legismertebb hirdetje a – sznszknt is jelesked – Henry Rollins (Black Flag, Rollins Band).
 
 
 
 Hogyan alakult ki? emo, indiemo, screamo stb..
 
 Az emo a hardcore punk zene egyik ga. Az „emo” szcskt a kezdetektl fogva szmos klnbz
 jelentssel alkalmazzk, amelyek kztt gyakorta csak a kzs eredet az sszekt kapocs. A kifejezs
 hasznlatnak jogossga is szmos vita trgya volt mr.
 
 Eredeti formjban az „emo” kifejezs a 1980-as vek kzepn a washingtoni hardcore punk szcna
 hangzsvilgnak s az ehhez kthet zenekaroknak a lersra szolglt. A ksbbiek folyamn
 ugyanezt a szntrt neveztk „emocore”-nak is, ez utbbi az „emotional (rzelmes) hardcore” rvidtseknt
 szolglt. A korszak legfontosabb zenekarai a Rites of Spring, Embrace, One Last Wish, Beefeater,
 Gray Matter, Fire Party, s valamivel ksbb a Moss Icon. Az emo els hullma az rintett zenekarok
 tbbsgnek felbomlsval rt vget a korai ’90-es vekben.
 
 A ’90-es vek kzeptl kezdve alkalmaztk a szt az emo els hullmban feltnt Fugazi zenekar
 nyomdokait kvet indie rock zenekarokra is. Egyttesek, pldul a Sunny Day Real Estate vagy a
 
 Texas Is the Reason az emo dallamosabb, kevsb kaotikus oldalt mutattk meg, mint a korbbi
 generci. Az n. „indie-emo” szntr a ’90-es vek vgig mkdtt, amikor is tbb egyttes
 feloszlott vagy ms stlusra vltott.
 
 Ahogy a megmaradt indie emo egytteseket felkapta a mainstream, jabb egyttesek egyre
 populrisabb hangzst teremtettek, amelyre a popkultra vglis rnyomta az „emo” blyeget.
 Emellett, ahogy az „emo” sz a mltban is egyttesek vltozatos krt jellte, a mai emo zenekarok
 listja mg bonyolultabb s sszetettebb, ami a kifejezs zenei szakkifejezsknt val hasznlatt
 rendkvl megnehezti.
 Az els hullm (1985-1994)
 
 1985-ben Washington vrosban (Washington DC) Ian Mckaye s Guy Picciotto, a lassan
 megcsontosod s az erszak ltal egyre jobban elbortott washingtoni hardcore szcna veternjai
 gy dntttek, hogy valami jba fognak. Mackaye egyttese, az Embrace, s a Picciotto nevhez fzd
 Rites of Spring a hardcore-ra addig nem jellemz mrtkben s mdon voltak innovatvak, s az
 eredetileg a kulcsszereplk egyedi, szemlyes ksrletezgetsnek indul stlus hamarosan sajt,
 egyedi hangzssal rendelkezett (a Hsker D 1984-es Zen Arcade albumt gyakran emlegetik,
 mint az j hangzsra jelents hatst kifejt alkotst). A ksrletezs s az innovci megjult szellemnek
 eredmnye, hogy az 1985-s nyr a szcnban "Forradalmi Nyr" nven hreslt el.
 
 Rvid idn bell a DC szntr emo hangzsa ms egyttesekre is hatssal volt, gymint a Moss Icon,
 a Nation of Ulysses, a Dag Nasty, a Soulside, a Shudder To Think, a Fire Party, a Marginal Man, a
 Gray Matter, amelyek kzl szmosan jelentettek meg anyagot MacKaye Dischord Records-ban.
 A DC emo eredeti hullma 1994-ben fejezdtt be a Hoover egyttes szthullsval
 
 Nem tudjuk, hogy az emo kifejezst voltakppen ki is hasznlta elszr. Legkorbbi dokumentlt
 megjelensekor a Rites of Spring tagjai emltettk a Flipside Magazinnak adott 1985-s interjjukban,
 hogy nhny rajongjuk ezt a kifejezst alkalmazza az egyttes hangzsnak lersra. A korai 90-es
 vekben mindenesetre nem volt szokatlan, hogy a washingtoni szntrre, mint emo-core-ra hivatkoztak.
 Az emo terminus emo-core-r alakulsnak ideje szintn bizonytalan.
 
 Ahogy a washingtoni szntr ntt, hasonl hangzssal br s a DIY (Do-It-Yourself, konyhamagyarul
 Csinld Magad) etikt eltrbe helyez sznterek jttek ltre. San Diegoban, a korai '90-es vekben a
 Gravity Records kiadott nhny hardcore emo anyagot. A korszak egyttesei kzt az albbiakat talljuk:
 Heroin, Indian Summer, Drive Lik Jehu, Angel Hair, Antioch Arrow, Universal Order of Armageddon,
 Swing Kids, Mohinder. Kaliforniban az Enullition Records adott ki hasonszr egytteseket,
 gy a Still Life-t s a Portraits of Past-ot, szmos ms klasszikus hc egyttes mellett. Az egyttesek
 kzti kzs nevezknt vltozatos s szmos szocilis, illetve politikai tma emlthet.
 
 Ugyanebben az idben a New York/New Jersey terleten olyan egyttesek, mint a Native Nod, a Merel,
 a 1.6 Band, a Policy of 3, a Rye Coalitions a Rorschach ugyanezt a lendletet reztk. Szmos az elz
 egyttesek kzl ktdtt a az ABC No Rio klub krhez. Ez a mikroszntr szembehelyezkedett a szcnn
 eluralkod erszakkal s a stagnlssal, s a mra mr legendv vlt CBGB's mellett egyedliknt
 biztostott teret New Yorkban a hardcorenak. Az emonak ez a hullma, klnsen a San Diegoi szntr
 az emo egy kaotikusabb, agresszvebb formja, a screamo irnyba alakult tovbb.
 
 
 Ahogy a legkorbbi bandk feloszlottak s sztszrdtak, gy halvnyultak el az emo korbbi,
 hardcore-osabb betsei. Mindazonltal, ennek a hangzsnak az elemei tovbb ltek olyan egyttesekben,
 mint a Four Hundred Years s a Yaphet Kotto. Emellett szmos modern egyttes is mert az emonak ebbl
 a vonalbl, tbbek kzt a Circle Takes the Square, a Hot Cross, a City of Caterpillar, a Funeral Diner s az
 A Day in Black and White.
 
 Az Embrace 1986-os feloszlst kveten MacKaye megalaptotta a Fugazit, amelyhez nemsokra
 csatlakozott Guy Piccioto is. Noha a Fugazit ltalban nem tartjk emoegyttesnek, az egyttes szmos
 msodik hullmos emoegyttesre hatott, mint a Sunny Day Real Estate, a Braid vagy a Jimmy Eat World.
 
 
 A korai emo hatsai
 
 Kaliforniban -klnsen Bay Areaban szmos egyttes, gy a Jawbreaker s a Samiam azon
 munklkodott, hogy a washingoni "DC hangzst" populrisabb keretbe gyazza. Andy Greenwald az
 elbbi zenjt "a hardcore mogorva erejnek, a kalipunk zeneri rzkenysgnek s a DC emo
 megknzott mvsziessgnek hjansznak" nevezte, s ez a fajta nyersen dallamos zene hamarosan
 olyan j kvetkre tallt, mint a Still Life s a long islandi Golden Variety.
 
 Szintn a korai 90-es vekben a Lifetime-hoz hasonl egyttesek a sajt mdjukon reagltak a youth
 crew tpus sraight edge hardcore kimlsra s j kivezet utak keressbe fogtak. Ezt a fajta zent
 gyakran neveztk dallamos hardcorenak, vagy emonak. A korbbi hardcore arcok elmetlosodsra
 kezdetben a Lifetime a zene lasstsval s lgytsval, valamint szemlyes dalszvegekkel reaglt.
 Ehhez ksbb trsult a dhnek, sebessgnek s dallamossgnak az a sajtos elegye, ami egyediv
 tette a zenjket. A Lifetime zenje, szvegvilga s stlusa olyan ksbbi egyttesek szmra szolglt
 mintaknt, mint a Saves The Day, a Taking Back Sunday s a The Movielife.
 
 Ezzel egyidben, a Converge-hez hasonl modern metalcore egyttesek hatssal voltak a Keleti Part emo
 egytteseire, amelyek kzl szmosra egyfajta katartikus lmny s nreflektv szvegek vltak jellemzv.
 
 
 A msodik hullm (1994-2000)
 
 Ahogy a Fugazi s a Dischord records egyre npszerbb vlt a korai '90-es vek underground indie kreiben,
 szmos j egyttes jtt ltre. A Fugazi hangzst a Mission of Burma vagy a Hsker D post-punk zenjvel
 elegyt, j emo generci bukkant fel.
 
 Lehetsges, hogy a kulcsmomentum a Sunny Day Real Estate egyttes Diary albumnak 1994-es
 megjelense volt. A Soundgarden sikere utn a Sub Pop kiad ugyanis kpess vlt arra, hogy az tlagos
 indie kiadvnyoknl szoksosnl sokkal szlesebb kznsg figyelmt hvja fel az albumra, pldul a Rolling
 Stone magazinban megjelentetett hirdetsekkel. Az ers kiadi httr nhny tvs fellpst is hozott a
 bandnak, pldul a The John Stewart Show-ban. Ennek eredmnyekppen az albumot szleskr rdeklds
 fogadta.
 
 Ahogy egyre tbben s tbben ismertk meg az egyttest (jelents mrtkben az ekkor mg gyerekcipben
 jr Interneten keresztl), megkapta az 'emo' cimkt. Figyelemre mlt tny, hogy noha a Fugazi nem
 emoegyttesknt vonult be a kztudatba, a rajongk j genercija a jelzt a korbbi hardcore
 jellegzetessgekkel br stlusrl erre az indie rockhoz kzelebb ll stlusra ruhzta t (a teljes
 „emo-core” jelz sem volt szokatlan a Sunny Day szmra). Az emo terminus magyarzata kzben
 szmos rajong osztotta a stlust a rgi „hardcore emo”-ra s az j „indie emo”-ra.
 
 A kvetkez vekben az "indie emo"-nak kialakultak a legfontosabb kzpontjai.Ezek kzl a legjeelntsebb
 a Kzpnyugaton jtt ltre a '90-es vek kzepn, jellemzen Chicago, Kansas City, Omaha s Milwaukee
 vonzskrzetben.Ezek az egyttesek nagyrszt a korbbi forrsokbl mertettek, de mg enyhbb zent
 jtszottak. Az emonak ez a tpusa gyakorta „Midwestern emo” nven kerlt emltsre, fontosabb egyttesei
 a Boy's Life s a Cap'n Jazz. A kvetkez vekben szmos itteni egyttes vont magra jelents figyelmet,
 gy a The Promise Ring, a Braid, az Elliott, a Bright Eye, a Cursive s a The Get Up Kids.
 
 Az arizonai Phoenix krnyki terleten is jelents emo szntr formldott. A Jimmy Eat World korbban
 punk-rockot jtsz tagjai, a Fugazi s a Sunny Day Real Estate ltal inspirlva emo hatsokat vegytettek
 a zenjkbe, s kiadtk a Static Prevails cm albumot, ami az els nagy kiadnl megjelent emo lemez lett,
 ksznheten annak, hogy a Jimmy Eat World mr '95-ben leszerzdtt a Capitol Recordshoz.
 
 Egyb egyttesek, amelyek kvettk az "indie emo" modellt: Christie Front Drive, Texas Is the Reason,
 Rainer Maria, Knapsack, Sense Field, Cross My Heart, Mineral, Pieballd, Jejune.
 
 Furcsamd, ahogy az "indie emo" egyrejobban terjedt, szmos ms alkots, amely mskppen nem
 kerlt volna semmilyen kapcsolatba az "indie emo" szntrrel, a hasonl hangzsvilg miatt szintn
 megkapta az "emo" cimkt. Az iskolaplda erre a Weezer 1996-os Pinkerton albuma, amelyet vekkel
 ksbb a '90-es vek egyik meghatroz "emo" kiadvnynak neveztek.
 
 Ahogy a szmos emo egyttes az egsz llamokra kiterjed figyelmet vonzott, szmos indie kiad tett
 ksrletet arra, hogy bemutassa s dokumentlja a sznteret. A ksei '90-es vekben szmos emo
 egyttes szerzdtt olyan indie kiadkhoz, mint a Jade Tree Records, a Saddle Creek s a Big Wheel
 Recreation. 1997-ben a California’s Crank! Records kiadott egy vlogatst, amely a (Don’t Forget to)
 Breathe cmet kapta, s olyan figyelemremlt emoegyttesek egy-egy szmt tartalmazta,
 Deep Elm elindtotta az Emo Diaries sorozatot, amelynek els rszn egyebek mellett a Jimmy Eat World-tl,
 a Samiamtl s a Jejunetl voltak hallhatak szmok. 1999-ben a K-tel adott ki emo vlogatst Nowcore:
 The Punk Rock Evolution nven, amelyen tbbek kzt a Texas Is The Reason, a Mineral, a The Promise
 Ring, a Knapsack, a Braid, az At The Drive-In s a Jawbox szerepeltek.
 
 Mivel a ksi '90-es vek emo szntere inkbb volt egy nagy nemzeti szcna, mint a kisebb, regionlis
 sznterek sszessge, nagy kiadk emoegytteseket kezdtek szerzdtetni, hogy kiaknzzk a stlus
 npszersgben rejl lehetsgeket. Szmos egyttes ellenllt a csbtsnak, a szntr fggetlen
 mentalitshoz val lojalitsukra hivatkozva. Tbben emltettk a nagy kiadhoz szerzdtt Jawbox s
 Jawbreaker egyttesek flrekezeltsgt s meg nem rtettsgt, mint indokot a tvolmaradsra. A
 megkrnykezett bandkban a felsznre jtt konfliktusok a Texas Is the Reason s a Mineral esetben
 feloszlssal jrtak.
 
 Az vtized vgre az emo sz bekerlt a mainstreambe. 1998 nyarn, a Teen People magazin az emt a
 legjabb „men” zenei stlusnak titullta, s a The Promis Ringet emltette, mint olyan bandt, amit figyelni
 rdemes. A mainstream rdekldse szmos, a fggetlensget eltrbe helyez emoegyttest arra ksztetett,
 hogy zeneileg irnyt vltva eltvolodjon a stlustl. A kvetkez vekben a Sunny Day Real Estate
 prog-rockosabb vonalat vlasztott, a Jejune happy pop-rockra vltott, a The Get Up Kids s a The Promise
 Ring pedig lite-rock albumokat adott ki.
 
 Noha az „indie emo” csaknem teljesen eltnt az vtized vgre, nhny egyttes mg mindig a Fugazi/Hsker
 D vonalat kveti, gy a Thursday, a The Juliana Theory, a Jetplane landing s a Sparta is.
 
 
 A harmadik hullm (2000-tl napjainkig)
 
 Az 1990-es vek vgre az underground emo szntr szinte teljesen eltnt. A kifejezst azonban mg mindig
 alkalmaztk a mainstream mdiban a kevs megmaradt '90-es vekbeli egyttesre, mint pldul a Jimmy
 Eat World.
 
 A ’90-es vek vge fel azonban a Jimmy Eat World mainstreamebb irnyt vlaszott magnak, s a 2001-es
 Bleed American megjelensre gyakorlatilag eltntek a zenjbl az emo hatsok. Az egyttest azonban
 tovbbra is sszekapcsoltk a kztudatban bennragadt „emo” kifejezssel.
 
 A Carrabba zenjhez tartoz szvegek mly, naplbejegyzsszer rzelemkitrsek voltak, a korbbi
 emo stt s fjdalmas szvegei helyett Carrabba a megszerzett, elvesztett s feldolgozhatatlan szerelem
 tmjra koncentrlt. Az j „emo” kznsge ezzel elmozdult, a serdl korosztly irnyba.
 
 A Dashboard Confessional s a Jimmy Eat World sikere utn a nagy kiadk hasonl hangzs
 egytteseket kezdtek kersni. A korai '90-es vek grunge-robbanshoz hasonlan, mikor is szmos
 egyttest akaratuk ellenre cimkztek fel a jelzvel, a nagy kiadk most is el akartak adni nhny egyttest
 az emo cmsz alatt.
 
 Ugyanebben az idszakban vlt el az „emo” kifejezs a zenei stlustl, ami tovbbi zavart eredmnyezett a
 terminus hasznlatban. Az „emo” szt kapcsolatba hoztk az nylt, ers rzelmi megnyilvnulsokkal. Az
 emo rajonginak jellemz ltzkdst s viselkedsmdjt is gyakran rtk le ezzel a szval. Ennek
 eredmnyekpp olyan egyttesek, amelyek lazn kapcsoldtak az „emo” trendez vagy az imzsukban
 egyszeren csak jelents szerep jutott az rzelmeknek, szintn a skatulyba kerltek.
 
 Az emo szt ekkor mr egytteseknek a '90-es vekbelinl is szlesebb s heterognebb sorra
 alkalmaztk. A kifejezs annyira elterjedtt vlt, hogy kzel lehetetlenn vlt meghatrozni, hogy mit
 jelent az „emo” sz.
 
 Hibsan-e vagy sem, az albbi jelenkori bandkat (is) emonak nevezik: Alexisonfire, Brand New,
 Bright Eyes, Coheed and Cambria, Death Cab for Cutie, Fall Out Boy, From First to Last, Funeral
 for a Friend, Hawthorne Heights, My Chemical Romance, Panic! at the Disco, Senses Fail, Something
 Corporate, The Starting Line, Story of the Year, Taking Back Sunday, Thursday, s a The Used.
 Az egyttesek „emo” megtlse gyakran ellentmondsos. A felsorolt egyttesek szmos rajongja
 visszautastja az „emo” cmke hasznlatt s hosszasan ecseteli, hogy mirt is hibs a sz
 alkalmazsa az adott egyttesre. Sok esetben a kifejezs zenei hasonlsgok, ltzkdsi szoksok,
 vagy az egyttes emoszcnn belli npszersgnek s nem az egyttesnek az emo zenei stlushoz
 val ktdsnek ksznhet (szmos egyttes tiltakozsa az emo skatulya ellen az indie
 emoegyttesek '90-es vek vge fel val stlusvltsra emlkeztet).
 
 Az emo szcska ilyen szleskr alkalmazsa komoly szakadkokat hozott ltre az „emo” klnbz
 gai kztt. A hardcore gykerekhez kzel lvk felhborodnak, ha msfajta zent is emonak neveznek.
 Mind a '80-as s a '90-es vek fggetlen szellemisg emjban szerepet vllaltak fel vannak hborodva
 azon, hogy az emo szcskt kisajttottk azrt, hogy j generciknak lehessen eladni a nagy kiads zenket.
 Tny ami tny, a populris kultra lthatan az eredeti jelentsn tlmenen magv tette a kifejezst.
 
 Furcsa mdon az j emo egy altpusa, a screamo nemrgiben jelents npszersgre tett szert olyan
 egytteseknek ksznheten, mint a Thrice s a Glassjaw. A screamo kifejezst mindazonltal teljesen
 msra hasznltk mg a korai ’90-es vekben s a mai screamo egyttesek jobban emlkeztetnek a
 korai ’90-es vek fvonalas emojra. Tovbb bonyoltja a helyzetet, hogy a rgi screamo mg mindig
 jelen van nhny kis underground szntren. A „screamo” j tpus felhasznlsa jl pldzza, hogy
 milyen mrtkben teszik nehzz az „emo”-hoz ktd fogalmak a vltozatos zenei stlusok kategorizlst.
 
 Az „emo”-nak, mint zenei stlust ler szcsknak a meghatrozst tovbb bonyoltja, az, amit Guy
 Picciotto (Fugazi, Rites of Spring) vlaszolt 2003-ban egy interjban Mark Prindle-nek a krdsre,
 miszerint is „milyen rzs az emo stlus ltrehozjnak lenni”?
 
 A vlasz a kvetkezkpp hangzott: „Ezt a dolgot inkbb nem tulajdontanm magamnak. Sosem
 reztem, hogy „emo” egy zenei stlust jell. Szmomra mindig is a legiditbb kifejezsek kz
 tartozott. Tudom, hogy minden egyttes, ami megkapja ezt a jelzt, utlja. gy rzik, mintha
 megszgyentenk ket. De komolyan, n mindig azt hittem, hogy punkrock-egyttesekben jtszom.
 Az ok, amirt hlyesgnek tartom az egszet, hogy – mirt, taln a Bad Brains nem lett volna rzelmes?
 Mirt – taln robotok voltak, vagy mi a hall? Nem ltom sok rtelmt a dolognak.”.
 
 |